Saturday, May 25, 2013

Budaya Kenduri Kendara Melayu.




Musim cuti sekolah ini ramai yang mengadakan kenduri kendara perkahwinan.  

Budaya kenduri kendara Melayu yang masih diamalkan dikebanyakan tempat di seluruh negara ringkasnya adalah berkongsepkan gotong royong ahli masyarakat dan kaum keluarga sanak saudara.

Biasanya seminggu sebelum majlis perkahwinan, empunya majlis akan mengadakan kenduri doa selamat dan ‘mengatur kerja’ yang dihadiri oleh jiran tetangga dan sanak saudara terdekat.

Gotong royong dimulakan pagi Sabtu dengan menyembelih lembu.  Ini diiukuti dengan proses memotong daging berdasar jenis-jenis masakan yang akan dimasak oleh kumpulan lelaki.  Pasukan wanita pula memasak sayur-sayuran dan lauk untuk makan tengahari.  Selesai daging dipotong, proses masak rendang pun bermula untuk lebih tiga jam.

Kemudian semua yang bergotong-royong makan tengahari. Petang sambung lagi masak menu-menu yang telah dirancang.

Malam pula kenduri tahlil & doa selamat ataupun majlis nikah. Ini diikuti dengan majlis berinai dan seumpamanya sehingga tengah malam.

Pagi Ahad gotong-royong lagi susun juadah untuk tetamu. Tetamu mula datang jam 10.00 am sehingga jam 5.00 pm. Sekarang ini hidangan rata-rata adalah dalam bentuk ‘buffet’.  Para tetamu yang merupakan saudara mara serta sahabat handai bebas memilih makanan yang lazat dan membuka selera. Selaesai makan dan berbual-bual para tetamu akan beredar, memberi peluang kepada yang baru datang untuk makan pula.

Acara beranding pula sebelum dzuhor. Ia dimulai dengan ketibaan rombongan pengantin lelaki yang kemudiannya pengantin lelaki disatukan dengan pengantin perempuan dengan penuh adat dan berkompang.  Kemudiannya mereka bersanding dan dimeriahkan lagi dengan pertunjukan silat. Ini diikuti dengan acara tepung tawar sebelum jamuan makan. Kalau ada kesempatan YB pun mungkin hadir merai majlis.

Akhirnya tuan rumah dan mereka yang membantu bergotong-royong akan mengemas sebelum balik ke rumah masing-masing dengan bekalan juadah.

Manfaatnya, majlis kenduri besar itu adalah satu mekanisma mengumpulkan saudara mara serta sahabat handai jiran tetangga bagi mengeratkan lagi silaturrohim dan memohon keberkatan Allah SWT.



No comments:

Post a Comment